Amazon od jakiegoś czasu działa już w naszym kraju i zapewne nieraz zastanawialiście się nad bądź rozważaliście rozpoczęcie sprzedaży poprzez polski portal Amazona.
Przed startem działalności warto zapoznać się z ważnymi pojęciami oraz skrótami będącymi w powszechnym użyciu na platformie. Pozwoli to Wam intuicyjnie i bezproblemowo poruszać się w środowisku Amazona i jednocześnie zrozumieć metodykę funkcjonowania platformy sprzedażowej.
W niniejszym cyklu postaram się Wam przybliżyć najważniejsze pojęcia, skróty i wyrażenia – aby skutecznie sprzedawać na Amazonie warto się z nimi zapoznać i je sobie przyswoić. Aktualny artykuł zawiera pojęcia zaczynające się na litery A-C, w kolejnych postach uzupełnię listę o dalsze wyrażenia.
- AAP – Amazon Advertising Platform
AAP to Amazon Advertising Platform czyli platforma reklamowa firmy Amazon. Jest to sieć reklamowa samego portalu, jak i partnerów reklamowych, która jest wykorzystywana do umieszczania formatów takich jak banery lub reklamy wideo (krótkie filmy reklamowe). To, co jest w niej wyjątkowe, to fakt, że reklama pojawia się nie tylko bezpośrednio na stronach Amazona, ale także na stronach i aplikacjach firm trzecich (partnerów).
- ACoS – Advertising Cost of Sale
ACoS jest skrótem od Advertising Cost of Sale, kluczowej liczby, która pomaga ocenić sukces kampanii reklamowej na Amazon. Stosunek całkowitych kosztów reklamy do uzyskanej sprzedaży pokazuje, jak bardzo opłacalna jest kampania.
ACoS = całkowite koszty reklamy/przychody z reklamy = rentowność w %.
Ważne jest, aby w obliczeniach uwzględnić całą strukturę kosztów, aby móc konkretnie stwierdzić, na ile opłacalne są działania marketingowe.
- API – Application Program Interface
API oznacza Application Program Interface (interfejs programu aplikacyjnego). Dzięki API możesz na przykład połączyć swój program do fakturowania z Amazonem. Interfejsy API są niezbędnymi elementami do przesyłania danych. W sektorze oprogramowania są one również często określane jako interfejsy programistyczne i pozwalają na komunikację pomiędzy dwoma konkretnymi systemami.
- ASIN – Amazon Standard Info Number
ASIN to Amazon Standard Info Number (standardowy numer informacyjny produkty). Amazon Standard Info Number jest najważniejszym numerem powiązanym ze stroną produktową, ponieważ każdy produkt sprzedawany na Amazonie ma przypisany taki numer. Dziesięciocyfrowy standardowy numer informacyjny Amazon można odczytać w kodzie URL wywoływanej strony produktu. Numer ten jest również istotny dla ochrony przed podrabianiem produktów.
- B2B oraz B2C
B2B jest skrótem od Business to Business, a B2C oznacza Business to Customer. Podczas zakładania swojej działalności na Amazonie z pewnością spotkasz się z definicjami B2B i B2C. Szczególnie w przypadku marketingu ogromne znaczenie ma to, w jakim obszarze aktualnie działasz. Na przykład, czy produkt ma być sprzedany innej firmie lub czy marketing powinien być skierowany do klientów prywatnych / konsumentów końcowych.
- BB – Buybox
BB jest skrótem od Buy Box lub pola koszyka na zakupy. W szczególności chodzi o przycisk, za pomocą którego produkt jest umieszczany w koszyku. Pozyskanie Buybox jest kluczowe, ponieważ większość osób dokonuje zakupu za pomocą tego przycisku, a tylko nieliczni wybierają innego dostawcę z listy. Aby generować wysoką sprzedaż, należy regularnie dokonywać optymalizacji oferty w celu uzyskania Amazon Buy Box.
- B/L / Bill of Lading
B/L oznacza Bill of Lading. Najprostszym wyjaśnieniem tego pojęcia jest „list przewozowy”. Otrzymujesz ten list przewozowy od swojego dostawcy i potrzebujesz go do importu swoich towarów.
- BP – Bullet Points
BP to skrót od Bullet Points. Każdy listing produktowy na Amazonie ma kilka Bullet Points. Zamieszczone są tam w postaci podpunktów najważniejsze informacje o produkcie. W zależności od kategorii dopuszczalna jest różna ilość bullet point’ów w opisie produktu. Ogólnie zaleca się, aby pojedyńcze bullet pointy nie były dłuższe niż 200 bajtów. Łącznie wszystkie nie powinny przekraczać 1000 bajtów.
- BSR – Best Seller Rank
Skrót BSR oznacza na Amazonie Best Seller Rank. BSR odnosi się do rankingu sprzedaży produktu w ramach danej kategorii. Kalkulacja dokonywana jest w odniesieniu do wielkości sprzedaży innych produktów kategorii i podkategorii.
- CPC – Cost per Click
CPC to skrót od Cost Per Click. CPC jest metodą kalkulacji kosztów w online marketingu. Kalkulacja ta jest stosowana w marketingu afiliacyjnym i SEM (search engine marketing). Są to koszty, które płacisz za kliknięcie i są właściwie takie same jak PPC (Pay per Click).
- CR – Conversion Rate
CR oznacza Conversion Rate (współczynnik konwersji) i ma ogromne znaczenie dla analizy danych E-Commerce. Na Amazonie, współczynnik konwersji wskazuje stosunek w procentach między odwiedzającymi a rzeczywistą sprzedażą.
Dla przykładu – przy 100 kliknięciach i 10 sprzedażach CR wynosi 10%.
Kontynuację powyższej listy znajdziecie tutaj.