Indeks inwentaryzacyjny (IPI – Inventory Performance Index) jest rozwiązaniem umożliwiającym Amazonowi określenie, jak dobrze poszczególni handlarze na portalu kontrolują swoje zapasy magazynowe w konkretnych krajach oferujących FBA (Fulfillment by Amazon). Czynniki, które brane są pod uwagę to nadwyżki zapasów składowanych artykułów, statystyki sprzedaży danego produktu, zapasy bez aktywnej oferty oraz przez jaki okres czasu ilość zmagazynowanego produktu jest w stanie zaspokoić prognozowany popyt.
Jakie kroki należy podjąć, jeśli IPI spadnie poniżej 500?
Zwłaszcza z powodu kryzysu spowodowanego koronawirusem, ale również nadchodzącego Prime Day – którego dokładna data wciąż jest do końca niejasna – czy też zwiększonego popytu na towary w związku ze zbliżającymi się przedświątecznymi zakupami, Amazon stoi przed ogromnym wyzwaniem logistycznym. Sprzedawcy, których indeks spadł poniżej 500, powinni krytycznie zbadać swoje stany magazynowe i określić słabo sprzedające się pozycje. Takie towary powinny zostać w miarę szybko usunięte z oferty, a na pewno jak najszybciej przestać być magazynowane w magazynach FBA. Amazon w okresie przedświątecznym jest – co zrozumiałe – jeszcze mniej zainteresowany magazynowaniem przedmiotów, które sprzedają się bardzo słabo, niż ma to miejsce w pozostałych miesiącach roku.
Sprzedawcy powinni skorzystać z możliwości darmowych zwrotów.
Amazon oferuje obecnie darmowe zwroty słabo zbywalnych produktów ze swoich magazynów – sprzedawcy detaliczni, których wartość IPI spada poniżej 500 punktów, powinni odebrać te produkty i zrobić miejsce dla naprawdę ważnych towarów generujących najwyższe obroty. Ponadto istnieje opcja aktywacji automatycznego zwrotu zapasów, które się nie sprzedają bądź są już składowane dłuższy czas. Warto również umieszczać reklamy na portalu sprzedażowym na artykuły wolnorotujące z nadmiarem zapasów lub, w razie potrzeby, całkowicie usunąć te artykuły z programu FBA i wysyłać je samodzielnie z własnych magazynów. Dobre prognozowanie potrzebnych zapasów magazynowych jest również istotne w przypadku szybkorotujących przedmiotów.
Co zrobić, gdy mam nadmiar zapasów w magazynach Amazon FBA?
Upewnij się, że nie masz żadnych artykułów, które są w magazynie dłużej niż 90 dni (oczywiście artykuły sezonowe, które zostały zeskładowane ze względów bezpieczeństwa zapasów są wyjątkiem od tej reguły). Zwłaszcza bardzo stare zapasy starsze niż 12 miesięcy mają negatywny wpływ na indeks inwentaryzacyjny Amazona, ale także generują dodatkowe opłaty za magazynowanie długoterminowe.
Kontroluj statystyki sprzedaży na poziomie produktu w perspektywie całorocznej.
Nie wszystkie artykuły są równie szybko wyprzedawane. W przypadku przedmiotów wolnorotujących wskazane może być usunięcie ich z programu FBA i wysyłanie ich samodzielnie. Alternatywnie, bardziej intensywne kampanie reklamowe lub nakierowanie ruchu zewnętrznego na takie artykuły może mieć pozytywny wpływ na szybkość zmniejszania się nadmiarów magazynowych.
Towary bez aktywnej oferty
Zalecałbym regularne sprawdzanie takich zapasów i jednoczesne uruchomienie opcji automatycznego zwrotu niesprzedawalnych jednostek. Dzięki temu pozycje bez aktywnej oferty mogą być automatycznie zwrócone sprzedawcy lub nawet zutylizowane.
Uwaga: W tym momencie warto nadmienić, iż Amazon nie utylizuje automatycznie wszystkich produktów, ale niekiedy sprzedaje niektóre z nich samodzielnie, np. poprzez Amazon Warehouse Deals (B-Stock).
Dostępne stany magazynowe
Przedmioty szybkorotujące, czyli popularne artykuły, powinny być zawsze dostępne w magazynie i w sprzedaży. Dlatego też wskazane jest regularne prognozowanie, poparte zaleceniami od Amazona co do prawdopodobnego zapotrzebowania na dany artykuł w ciągu najbliższych 90 dni. Jeśli nie chcesz mieć w magazynach FBA zgromadzonych aż tak dużych zapasów, bo wydaje ci się to zbyt ryzykowne, możesz oszacować swoje zapotrzebowanie na okres np. od 30 do 45 dni i dostarczać dane produkty regularnie i na czas.