Ile sztuk danego produktu sprzedaje się na platformie w wybranym okresie czasu?
Na rynku istnieją narzędzia, które można wykorzystywać do badania produktów sprzedawanych na Amazonie. Przy pomocą tych narzędzi jest możliwym znaleźć nisze, w których warto sprzedawać artykuły i dzięki temu zwiększać obroty i zyski firmy.
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Amazonen i chcesz zaoszczędzić pieniądze na płatnych narzędziach, darmowe toolsy zwane estymatorami sprzedaży (ang. Amazon Sales Estimator) są idealną alternatywą. Za pomocą tych narzędzi można za darmo sprawdzić wyniki sprzedaży poszczególnych produktów na Amazon.
Jeden z takich estymatorów sprzedaży dostępny jest na Jungle Scout.
Korzystając z estymatora w dwóch prostych krokach możecie znaleźć interesujące Was wyniki sprzedaży danego produktu na platformie sprzedażowej.
Krok 1
Na początek należy otworzyć interesującą nas stronę produktu na Amazon. Po przewinięciu nieco w dół, pojawi się sekcja „dodatkowe informacje o produkcie”. Tutaj znajdziecie Best Seller Rank oraz główną kategorię produktu.

Powyższy screenshot pokazuje informacje dodatkowe golarki elektrycznej sprzedawanej na Amazonie. Istotnymi informacjami dla nas są pozycja 350 w kategorii Uroda.
Krok 2
Wypełniamy maskę wyszukiwania w narzędziu Jungle Scout Sales Estimator.
Na podstawie danych „BSR” i „Kategoria” możemy obliczyć, jak często produkt sprzedaje się orientacyjnie w ciągu miesiąca. Ważnym jest, by wybrać marketplace tego kraju, który nas interesuje. Jako że polska strona Amazona została dopiero niedawno uruchomiona, estymatory nie mają jeszcze odpowiedniej ilości zgromadzonych danych i stąd nie możemy wybrać Amazon.pl . Dla zobrazowania przykładu wybrałem zatem Amazon.com.
Na amerykańskim portalu Amazon produkt z best seller rank 350 w kategorii uroda sprzedaje sie zatem około 14.370 razy w ciągu miesiąca.

Czy Junge Scout Sales Estimator to jedyne tego typu narzędzie?
W internecie znaleźć można wiele innych estymatorów sprzedaży odnoszących się do platformy Amazon. Osobiście korzystam obok Jungle Scout również z AmzScout Sales Estimator. Zasada działania jest ta sama, jedynie layout wygląda nieco inaczej. Zapraszam do zapoznania się z obydwoma i wybrania zgodnie z preferencjami.
Dodatkowy sposób sprawdzenia wielkości sprzedaży konkretnego produktu na Amazon Marketplace.
Estymatory sprzedaży w wersji bezpłatnej pozwolą Ci na sprawdzenie jedynie kilku produktów naraz. Jeśli chciałbyś zasięgnąć dokładnych informacji dla większej ilości artykułów, pozostaje Ci wybrać jeden z płatnych abonamentów. Wraz z większą swobodą w korzystaniu z estymatorów otrzymujesz jednocześnie wiele innych ciekawych features w zależności od wybranego abonamentu.
Jak już wspomniałem wyżej, estymatory póki co nie pozwolą Wam na przeczesanie polskiej witryny Amazona – tutaj musi najpierw zostać zgromadzona odpowiednia ilość danych. Jednakże istnieje alternatywny sposób by zgromadzić interesujące nas dane sprzedażowe.
Gdy już znajdziecie się na stronie produktowej spróbujcie wrzucić do koszyka np. 300 sztuk danego artykułu tak jakbyście chcieli kupić tą ilość. W większości przypadków tyle sztuk po prostu nie będzie dostępne i Amazon powie Wam, ile jest obecnie na stanie. Zakładając, że w informacji zwrotnej będzie podana dostępność 89 sztuk, obserwujcie w regularnych odstępach czasu jak zmniejsza się ilość magazynowa, gdy ponownie wrzucicie 300 sztuk do koszyka po np. kilku godzinach. Za cztery godziny Amazon może pokazać np. już tylko 86 sztuk, co będzie oznaczać, że od ostatniego sprawdzenia trzy sztuki zostały sprzedane.
Powtarzając tą czynność regularnie przez jeden tydzień otrzymacie wartościowe informacje z podziałem na konkretne dni tygodnia.
Powyższy sposób sprawdzi się w większości przypadków dla artykułów sprzedawanych bezpośrednio przez firmę Amazon, jak również przy artykułach wysyłanych poprzez FBA. Jedynie na co trzeba zwrócić uwagę, to czy w międzyczasie nie było nowej dostawy. W takim wypadku korygujecie pozycję wyjściową do góry i dalej już jak poprzednio.
Przy produktach wysyłanych bezpośrednio z magazynu firmy trzeciej (FBM) można również stosować metodę opisaną wyżej. Nie sprawdzi się ona jedynie w takim przypadku, gdy program magazynowy sprzedawcy ustawiony jest tak, by w krótkich interwałach (np. co 15 minut) uzupełniać dopiero co sprzedane sztuki w systemie Amazona. W takim wypadku określenie sprzedaży okaże się bardzo trudne, wręcz niemożliwe, jako że musielibyście co chwila powtarzać czynność, by zanalizować w jakich odstępach czasu magazyn w SellerCentral zostaje uzupełniany.
A zatem zapraszam do przetestowania !