Od 2018 roku wiele artykułów marki własnej AmazonBasics znalazło się wśród najlepiej sprzedających się produktów na platformie sprzedażowej Amazon. Portal Amazon oferuje tak ogromny asortyment towarów i marek, że trudno zauważyć, iż coraz więcej artykułów pochodzi od samego Amazona – a klienci kupują te produkty coraz częściej i chętniej. Liczba przedmiotów marki Amazon Basics w pierwszej setce najlepiej sprzedających się produktów podwoiła się w ciągu dwóch ostatnich lat. Jednakże obecnie marki własne Amazona są mocno krytykowane: byli pracownicy oskarżają portal o pozycjonowanie ich kosztem detalistów korzystających z platformy.
Spora grupa artykułów z serii Amazon Basics jest szczególnie popularnych. W ramach AmazonBasics internetowy gigant sprzedaje od 2009 roku produkty takie jak torby na notebooki, baterie oraz artykuły gospodarstwa domowego. O sukcesie marki świadczą przede wszystkim obroty generowane na akumulatorach – aktualnie dominują one w swojej kategorii. Również pozostały asortyment produktów Amazon Basics świętuje coraz większe sukcesy: 1300 pozycji znajduje się wśród bestsellerów w swojej kategorii – około dwa razy więcej niż dwa lata temu. Wymienić możemy tu takie produkty jak kabel HDMI 4K, torebki na psie odchody czy welurowe wieszaki na ubrania. W kategorii „Kable” połowa ze 100 najlepiej sprzedających się produktów pochodzi od Amazon Basics.
W jaki sposób własne marki Amazona osiągają sukces? AmazonBasics odnosi szczególne sukcesy w rozdrobnionych kategoriach cechujących się dużą presją cenową. Jednym słowem – portal oferuje niezwykle tanie produkty masowe. Ponadto żadna inna marka ani firma do obecnej chwili nie zdominowały swoimi produktami ani jednej z dostępnych kategorii.
Ta nowa historia sukcesu przyćmiona jest jednakże regularnie powtarzającymi się oskarżeniami pod adresem giganta E-Commerce: dopiero co w zeszłym tygodniu byli pracownicy Amazona ujawnili, że firma wykorzystywała bez upoważnienia dane dealerów do rozwijania własnych marek i dzięki tym działaniom ostatecznie doprowadziła do ich sukcesu. „Amazon zna aspekty cenowe, trendy, wartość rynku oraz historię sprzedażową” – to wypowiedź byłego pracownika amerykańskiej firmy na temat zgromadzonych danych oraz sposobów ich wykorzystywania.
Na zakończenie należy jednak nadmienić, iż pomimo rosnącego sukcesu, marka własna AmazonBasics nadal stanowi jedynie znikomy promil produktów w ogromnym wszechświecie Amazona.