Nie tylko E-Commerce – na czym Amazon zarabia największe pieniądze?
Pod względem przychodów Amazon jest największą firmą internetową na świecie. Amazon to jednak nie tylko najbardziej rozpowszechniona platforma sprzedaży online – firma prowadzi z powodzeniem również inne nowoczesne biznesy.
Najatrakcyjniejszym z nich z punktu widzenia ekonomicznego jest Amazon Web Services. Poprzez AWS Amazon oferuje największą i najbardziej rozpowszechnioną platformę chmurową na świecie. Gigant wyprzedza swoim rozwiązaniem innych wielkich graczy kojarzonych z cloud computing – Microsoft oraz Google.
Ze względu na swoją wielkość Amazon może oferować AWS w bardzo atrakcyjnych cenach. Zaletą tego rozwiązania jest wysoka skalowalność usług. Użytkownicy płacą więc tylko za to, z czego korzystają. Nie ma płatności z góry, ani długoterminowych zobowiązań. Oznacza to, że z AWS mogą korzystać nie tylko mali sprzedawcy internetowi, ale także firmy warte miliardy dolarów, takie jak Netflix czy Twitter.
Ponadto klienci AWS mogą włączać lub wyłączać zasoby w zależności od potrzeb. Jeśli na przykład potrzebują więcej mocy obliczeniowej lub pamięci masowej, mogą je łatwo domówić lub z nich zrezygnować. Dzięki rozwiązaniu Amazona mają dostęp do wszystkich usług cloud z dowolnego miejsca na świecie. AWS oferuje jednak nie tylko tradycyjne komponenty chmury, takie jak moc obliczeniową czy pamięć masową. Łącznie do dyspozycji obecnie jest 175 usług internetowych.
Jakie usługi oferuje Amazon w ramach Amazon Web Services?
Aby prowadzić własną platformę sprzedaży online, Amazon przez lata pracował nad wewnętrzną niezawodną i wydajną infrastrukturą IT. Firma zgromadziła tak wiele doświadczeń w zakresie zdecentralizowanej infrastruktury IT, że dzięki temu doświadczeniu z zakresu chmur obliczeniowych w 2006 roku uruchomiono Amazon Web Services.
AWS obejmuje całą gamę produktów cloud computing. Oprócz klasycznych usług związanych z przechowywaniem danych i wydajnością, obejmują one także remote desktop, pocztę elektroniczną, bezpieczeństwo czy app development.
Trzy podstawowe usługi AWS to:
- Elastic Compute Cloud (EC2): Wirtualne serwery, które działają jak zdalne pulpity. Użytkownicy mogą używać ich do uzyskiwania dostępu do wirtualnej stacji roboczej. W usłudze AWS serwery te mogą być wynajmowane w minutowym czy nawet sekundowym cyklu rozliczeniowym.
- Simple Storage Service (S3): Klasyczna oferta chmury, która umożliwia firmom przechowywanie plików o dowolnym rozmiarze na serwerach Amazona. S3 jest rozliczany na podstawie zużycia miejsca na serwerze.
- S3 Glacier: Magazyn danych do długoterminowego tworzenia kopii zapasowych o 100%-owej niezawodności według zapewnień Amazona.
Dzięki AWS firmy mogą zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy
Usługa Amazon Web Services dostępna jest obecnie w 190-ciu krajach. Dzięki swojemu zasięgowi Amazon jest w stanie oferować swoje usługi internetowe w bardzo konkurencyjnych cenach. Chociaż usługi mogą być dodawane i usuwane na żądanie w każdej chwili i tym samym są w każdym momencie do dyspozycji, użytkownicy płacą tylko za faktycznie wykorzystywane zasoby. To może być jeden serwer, albo nawet tysiąc serwerów.
Firmy nie muszą już z góry inwestować pieniędzy w drogi sprzęt. Wystarczy jedynie zapewnić urządzenia dostępowe takie jak laptopy lub komputery stacjonarne i w razie zapotrzebowania podłączyć je do usług w chmurze. Zaletą wielkoskalowej infrastruktury IT jaką jest AWS jest również to, że firmy nie muszą wynajmować i płacić z góry za serwery. Wszystkie usługi i podstawowa infrastruktura, taka jak serwery, pamięć masowa i moc obliczeniowa są dostarczane przez Amazon.
Oznacza to, że np. sprzedawca może w prosty sposób dostosować i rozbudować swój sklep internetowy, jeśli nagle wzrośnie traffic. Laboratorium chemiczne może prowadzić swoje symulacje badawcze w całości na infrastrukturze AWS. Dostawca usług streamingowych może uruchomić swoją ofertę seriali i filmów w całości na Amazon.
Swoją chmurę w ograniczonej formie Amazon oferuje nawet za darmo. Niektóre z usług są dostępne bezpłatnie przez dwanaście miesięcy, inne nawet bezterminowo. Wszystko co musisz zrobić, to zalogować się swoimi danymi logowania do Amazon. Jeśli jeszcze nie masz dostępu do portalu, możesz wejść na podstronę Amazon AWS i dokonać rejestracji.
Usługi sieciowe to kopalnia złota dla Amazona
Jako największa firma internetowa na świecie, Amazon w 2019 roku wygenerował przychód w wysokości 280,5 miliarda dolarów amerykańskich. Tym samym przychody wzrosły o 22 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Sprzedaż za pośrednictwem platform internetowych, takich jak Amazon.com, Amazon.co.uk, itp. stanowiła większość tych przychodów i wyniosła 245,5 mld USD. Ze względy na wysokie koszty operacyjne w wysokości 240,1 mld USD zysk netto wyniósł jedynie 5,4 mld USD. Sprzedaż wysyłkowa okazała się tak kosztownym biznesem, że Amazon poza rynkiem północnoamerykańskim zanotował nawet stratę operacyjną w wysokości 1,7 mld USD.
Na szczęście usługi internetowe są dla Amazona niczym kopalnia złota. W 2019 roku AWS wygenerował o 36,5 proc. więcej przychodów niż rok wcześniej. Jest to prawie trzykrotnie więcej aniżeli wzrost przychodów na rynku międzynarodowym. Usługi AWS są rentowne głównie dlatego, że Amazon może je uruchomić i skalować bardzo tanio. Przychody w wysokości 35 mld USD zostały zrównoważone przez wydatki w wysokości 25,8 mld USD. Dało to zysk operacyjny w wysokości 9,2 mld USD, czyli prawie dwa razy więcej niż Amazon zarobił na sprzedaży wysyłkowej.
Dla firmy Amazon usługi internetowe stają się coraz ważniejsze. W pierwszym kwartale 2020 roku AWS wygenerował dziesięć miliardów dolarów przychodu. Stanowiło to 13,5 procent całkowitych przychodów Amazona. Analitycy branżowi szacują udział Amazona w całości rynku cloud computing na 32,4 procent – czyli prawie jedną trzecią. Microsoft Azure i Google pozostają w tyle z udziałami odpowiednio 17,6 proc. i 9 proc.
Największym klientem Amazon Web Services jest oczywiście sama firma Amazon. Ale również wiele innych dużych firm korzysta z doświadczeń Amazona w zakresie usług cloud. Kilka lat temu sporządzono listę wydatków znanych podmiotów korzystających z Elastic Compute Cloud (EC2) w ramach AWS.
Największe miesięczne rachunki płacił Netflix (19 milionów dolarów), Twitch (15 milionów dolarów), LinkedIn (13 milionów dolarów) oraz Facebook (11 milionów dolarów). Na kolejnych miejscach znalazły się Turner Broadcasting (10 milionów dolarów), BBC i Baidu (po 9 milionów dolarów), ESPN i Adobe (po 8 milionów dolarów) oraz Twitter (7 milionów dolarów).
Tak naprawdę jest tylko lista tych firm, o których wiadomo, że są klientami Amazona. Na początku 2019 roku amerykański kanał informacyjny MSNBC poinformował, że Apple rzekomo płaci Amazonowi nawet 30 milionów dolarów miesięcznie i tym samym jest jednym z największych klientów AWS w historii usługi.