Amazon BuyBox – co to takiego ?
Dla każdego sprzedawcy na Amazonie nie ma niczego ważniejszego, niż zdobycie Amazon BuyBox dla swojej oferty. Ale co tak naprawdę oznacza to pojęcie, wokół którego krąży tyle mitów wśród sprzedawców na platformie? Mowa tu o prostokątnej ramce z prawej strony witryny produktowej z magicznymi przyciskami „Dodaj do koszyka” oraz „Kup teraz”.
Dlaczego jest to takie istotne? Otóż na Amazonie – inaczej niż na Allegro – każdy produkt wystawiony jest tylko raz. Istnieje jedna unikatowa strona produktowa dla danego przedmiotu i wszyscy sprzedający oferujący tenże produkt zamieszczają na niej swoją ofertę cenową. Amazon przy pomocy bardzo zaawansowanego algorytmu analizuje każdą z dostępnych ofert i uwzględniając cały szereg czynników wybiera tą jedyną, która trafia do BuyBox. Zdobycie przez ofertę tak prominentnego miejsca na stronie produktowej gwarantuje bardzo wysoką konwersję, a co za tym idzie duże obroty.
Amazon sam przyznaje, że około 90% dokonanych zakupów odbywa się poprzez Buy Box. Oznacza to że 9 na 10 klientów w ogóle nie bierze pod uwagę żadnych innych dostępnych ofert, koncentrując się wyłącznie na tej, którą algorytm Amazona uznał za potencjalnie najlepszą dla kupującego.
Jak zdobyć Amazon BuyBox dla swojej oferty danego produktu?
Bardzo ważnym czynnikiem, na który zwraca uwagę algorytm Amazona to cena, za jaką oferujemy dany przedmiot. Bardziej atrakcyjna cena przyciąga rzecz jasna większą liczbę kupujących. Jednakże kryterium ceny nie jest jedynym faktorem decydującym o atrakcyjności danej oferty. Nierzadko również oferty z nieco wyższą od najniższej dostępnej ceną lądują w BuyBoxie. Dzieje się tak dlatego, że dany sprzedawca po prostu swoją ofertą spełnił kilka kryteriów postrzeganych przez algorytm Amazona za istotne z punktu widzenia kupującego. O jakich kryteriach tu mowa?
Status polecanego sprzedającego
Jako początkujący sprzedawca na Amazonie możesz zdobyć Buy Box najwcześniej po trzech miesiącach, w czasie których będziesz oferował kupującym doskonały customer experience. Jeśli oferujesz przedmioty, które Amazon uzna za potencjalnie bardzo chodliwe, istnieje szansa, że po kontakcie z Amazon Business Development Team szybciej otrzymasz status polecanego sprzedającego.
Kokurencyjna cena produktu
O tym czynniku pisałem już powyżej. Klienci chcą po prostu kupować dobre produkty tanio. Amazon daje ci możliwość automatycznego dopasowywania cen sprzedaży w zależności od ruchów konkurencji – oczywiście we wcześniej zdefiniowanym przez ciebie przedziale kwotowym. W przypadku gdy korzystasz z FBA (Amazon wysyła twoje produkty do klienta), nie powinieneś ciągle i za wszelką cenę przebijać najniższej oferty.
Oceny klientów wystawione sprzedającemu
Im więcej ocen (reviews) zgromadzisz od kupujących i im będą one lepsze, tym większe są twoje szanse na Buybox na stronach produktów, które oferujesz do sprzedaży. Dlatego istotne po każdym zakupie jest, by proaktywnie skontaktować się z kupującym i poprosić go o wystawienie ci opinii. Pamiętaj jednak, że niezgodne z regulaminem jest sugerowanie klientowi, że zależy ci na jak najlepszej opinii. Dodatkowo powinieneś przeanalizować każdą negatywną ocenę i starać się rozwiązać zaistniały problem z kupującym w nadziei, że zechce wycofać niepochlebną opinię i oczywiście, aby był ostatecznie zadowolony z zakupu w twojej firmie.
Odsetek spóźnionych doręczeń
Amazon dopuszcza, by najwyżej 4% wszystkich twoich przesyłek zostało zakwalifikowanych jak spóźnione (gdy minęło 3 dni od zakupu i paczka nadal nie jest zaznaczona jako wysłana). Obsługuj transakcje najszybciej jak możesz, uwzględniając procesy w twojej firmie. Traktuj każde zamówienie jako priorytetowe i utrzymuj odpowiednie zapasy magazynowe.
Czas reakcji na zapytania klientów
Na zapytania klientów reaguj najpóźniej w 24h, optymalnie w czasie krótszym niż 6h. Miej na uwadze fakt, że reguła ta dotyczy również weekendów, a także wszelkiego rodzaju świąt i dni wolnych. Z pomocą w tej kwestii przyjdą ci dostępne przeróżne narzędzia CRM – postaram się w najbliższym czasie napisać na temat kilku tools-ów.
Metoda dostawy
Przy przyznawaniu BuyBoxa Amazon faworyzuje sprzedawców, którzy korzystają z usługi Fulfillment by Amazon (FBA). Koncern wie, że wysyłając sam zamówienia sprzedawców, jest w stanie zrobić to najszybciej. Przy usłudze FBA obsługa klienta również leży w gestii Amazona, a zadowolenie konsumenta to najważniejsza dewiza, jaką kieruje się platforma sprzedażowa. W ofertach FBA jest zatem w stanie zaoferować customer service na wyznaczonym przez siebie wysokim standardzie. Rozważ zatem dogłębnie, czy Fulfillment by Amazon będzie opłacalny dla twoich produktów. Im mniejsze przedmioty masz w swojej ofercie i im mniej wymagają specjalnego zabezpieczania do wysyłki, tym lepiej.