Zgodnie z zapowiedzią w niniejszym artykule znajdziecie kontynuację listy pojęć, zwrotów i skrótów stosowanych na Amazonie wraz z ich objaśnieniem.
Jeśli chcielibyście zapoznać się z listą od początku, proszę o kliknięcie tutaj.
- EAN – European Article Number
EAN jest skrótem od kodu produktu „European Article Number”. Dla każdego produktu w Europie tworzony jest indywidualny kod EAN. Służy on do identyfikacji i może być wyszukiwany online. Ostatnio termin ten został zastąpiony nowym terminem „GTIN”, lecz „EAN” nadal pozostaje równolegle w użyciu.
- EBC – Enhanced Brand Content (A+ Content)
EBC to skrót od „Enhanced Brand Content”, który często określany jest również jako „A+ Content”. Dzięki Enhanced Brand Content, Amazon umożliwia lepsze rozmieszczenie tekstu i zdjęć na stronie produktowej. Dzięki temu sprzedawcy mogą zoptymalizować prezentację swojej oferty. Ta opcja prezentacji produktu jest obecnie dostępna tylko dla właścicieli marek.
- EXW – Ex Works
Skrót EXW ma znaczenie „ex works”. Oznacza to, że towar może zostać odebrany przez kupującego np. z magazynu lub zakładu. To, czy produkt wchodzi w posiadanie kupującego ex works, czy też free domicile ma znaczenie, gdy pojawiają się kwestie odpowiedzialności. Jeśli importujesz towary z zagranicy, są one zazwyczaj wysyłane EXW lub FOB (Free on Board).
- FBA – Fulfillment by Amazon
FBA to skrót od „Fulfillment by Amazon”.Najprościej można opisać FBA jako komisjonowanie w magazynach i wysyłkę z magazynów Amazona. Amazon przejmuje sprzedaż i wysyłkę Twoich zamówień, jak również obsługę zwrotów. Daje to wiele korzyści, które przekładają się często na redukcję kosztów i objętości obsługi własnej.
- FBM – Fulfillment by Merchant
FBM to skrót od „Fulfillment by Merchant”, czyli wysyłka przez sprzedawcę. Różnica między FBA a FBM polega na tym, kto zajmuje się dostawą i składowaniem artykułów. W przypadku FBA jest to realizowane przez Amazon, w przypadku FBM jest to realizowane bezpośrednio przez sprzedawcę, który ma wystawione swoje oferty na platformie sprzedażowej.
- FNSKU – Fulfillment Network Stock Keeping Unit
FNSKU jest skrótem od „Fulfillment Network Stock Keeping Unit”. Jest to wewnętrzny identyfikator konkretnej wersji produktu na Amazonie i ogólnie w łańcuchu dostaw. Upraszczając można powiedzieć, że jest to numer magazynowy i służy on dokładnej identyfikacji produktu.
- FOB – Free on Board
Skrót FOB oznacza Free on Board. Termin ten jest stosowany w międzynarodowym prawie handlowym. W szczególności dotyczy to kwestii odpowiedzialności, tzn. kto i kiedy ponosi ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru. W przypadku FOB, ryzyko to przechodzi na kupującego w momencie załadunku towaru na statek. Sprzedawca ponosi za to odpowiedzialność i koszty dostarczenia towaru na statek.
- MOQ – Minimum Order Quantity
MOQ jest skrótem od Minimum Order Quantity. W języku polskim MOQ oznacza minimalną ilość sztuk danego produktu, jaką można zamówić, by order został zrealizowany.
- OOS – Out of Stock
OOS oznacza „Out Of Stock” (brak na stanie). Ten skrót opisuje, że produkt jest obecnie niedostępny w magazynie. W Amazonie należy unikać sytuacji, w których towar jest niedostępny w sprzedaży. Jeśli tak się stanie, ważne jest, aby ponownie uzupełnić zapas magazynowy maksymalnie w ciągu 14 dni, w przeciwnym razie możesz znacznie pogorszyć swój BSR (Best Seller Rank), co będzie skutkować mniejszą widocznością i znajdowalnością Twojej oferty w wynikach wyszukiwania.
- PO – Purchase Order (Agreement)
PO to skrót od „Purchase Order” i jest to umowa zakupu towaru, rodzaj potwierdzenia zamówienia, w którym zapisane są m.in. warunki handlowe.
- PPC – Pay per Click
Ogólny termin Amazon PPC odnosi się do szeroko rozumianych możliwości reklamowych na platformie dla Twojego produktu lub marki. Jednak PPC w rzeczywistości oznacza „Pay per Click” i opisuje specjalny rodzaj kosztów marketingowych. Korzystając z produktów marketingowych Amazon, jesteś rozliczany wyłącznie poprzez PPC, tzn. płacisz tylko za kliknięcie w reklamę.
- PLS – Private Label Seller
PLS oznacza „Private Label Seller”. Jest to atrakcyjny model biznesowy w firmie Amazon. Produkty są oznakowane marką własną sprzedawcy i pod tą marką sprzedawane. Pozwala to na zmniejszenie konkurencji na danym produkcie (stronie produktowej).
- PL – Packing List
PL to lista pakowania. Lista ta jest listą wysyłkową, którą Twój dostawca tworzy, aby dokładnie poinformować Cię, jakie dokładnie produkty są w dostawie. Informacje te (ilość, objętość, liczba kartonów itp.) są wymagane m.in. przez urzędy celne i spedycje.
Kontynuację powyższej listy znajdziecie tutaj.